I et gyserkatalog får eleverne en lille bog på 8 sider, der er tom. Der er kun følgende overskrifter på siderne: - Uhyggelige steder
- Uhyggelige væsner
- Uhyggelige lyde
- Uhyggelige ord/udtryk
- Uhyggelige sanseoplevelser
Det er eleverne, der skal fylde siderne i kataloget ud med deres notater under gyserforløbet. Når de læser gysere, skal de hele tiden have gyserkataloget i nærheden, så de kan tage notater. Formålet med gyserkataloget er at få sammenhæng mellem de gyserfortællinger, som eleverne læser i et gyserforløb, og så den gyser, de skal skrive som afslutning på forløbet. Hvis de har lavet et fyldigt gyserkatalog under et gyserforløb, vil det som regel afspejles i deres egen gyser. Denne sammenhæng synes jeg sagtens man kan tydeliggøre for eleverne. De skal lære, at forfattere laver research, tager noter og lader sig inspirere af hinanden. Min erfaring er, at nogle måske kan synes, at det til en start er et lidt tidskrævende og unødvendigt forarbejde. Som regel ender de med at kunne se pointen med kataloget, når de selv skal skrive. Bogen skal kopieres 2-sidet - så passer det med sidetallene. Der er lavet en planche med ideer til gyserkataloget, som kan hænge i klassen.
|