Drengen med sølvhjelmen er en roman, der virkelig får tankerne i gang hos mange elever. Udover de opgaver som I kan downloade, lavede vi i min 5.klasse også nogle argumentationsøvelser i vores arbejde med bogen. Vi brugte meningskortene til det. (se vejledningen til dem via linket) Jeg kunne fx komme med følgende provokerende udsagn: (Jeg gjorde meget ud af at fortælle eleverne, at det var en rolle jeg spillede, og at det ikke var min egen mening, jeg nødvendigvis kom med.) - Jeg synes, at det er i orden at bortadoptere sit barn, hvis man ikke mener, at man selv har overskud til at passe det.
- Jon har ikke krav på at få en forklaring på sin søsters forsvinden.
- Hvis jeg var Jon, var jeg ikke taget ud for at lede efter min søster.
- Jeg synes, Grevens operationer hjælper børnene, så de ikke bliver mobbet blandt andre børn.
Her er det så, at eleverne skal tage stilling hver gang ved hjælp af meningskortene. Desuden skulle de argumentere for deres holdning. Sådan kan man fortsætte. Mine elever var meget optagede af det, og ville gerne gøre det flere gange. Det kan anbefales, at diskutere etiske emner på denne måde. Download meningskortene, og læs vejledningen til dem.
|