Forfatterskabslæsning sætter fokus på sammenhængen mellem teksterne og forfatteren bag dem. Pippi er sjov og anderledes, men hvad var det egentlig, der gjorde, at Astrid Lindgren overhovedet skabte en Pippi-figur? Eller en Emil?Hvilken slags pige var Astrid Lindgren selv, og hvordan har hendes opvækst i Småland sat sit præg på fortællingerne? Det er rigtig sjovt, at få eleverne til at gå tæt på en forfatter, som ofte kun er et navn på forsiden af en bog. Eleverne kan få en oplevelse af, at vi ikke bare skriver ud i den blå luft, men at vi alle sammen skriver ud fra vores erfaringer. Dette forløb blev lavet sammen med 4. klasse, hvor vi især arbejdede med teksterne om Pippi Langstrømpe og Ronja Røverdatter.
Her er mål for forfattersskabslæsning og for arbejdet med Ronja og Pippi.
Plancherne blev printet i A3, lamineret og hængt på væggen. Desuden fik eleverne en kopi til deres mappe.
|